مورد3و4ازآثارکنترل جمعیت

3: کاهش صله رحم

خانواده هاي گسترده و پر جمعيت در مقايسه با خانواده هاي کم جمعيت از اعتبار بيشتري برخوردارند. علاوه بر برگزاري مراسم با شکوه از دواج، اعياد، يا مراسم عزاداري بازماندگان، تشييع جنازه، عيادت از بيماران و... خانواده هاي گسترده از پشتيباني و حمايت گروهي برخوردارند در مقايسه با خانواده هاي کم جمعيت.

يکي از ارزش‌هاي مقدس در فرهنگ اسلامي، صله رحم و رفت و آمد با خويشاوندان است. صله رحم و رفت و آمد موجب طولاني شدن عمر، برکت در رزق و روزي، عمران و آباداني،‌ دفع بلا و بيماري و... مي‌گردد. و هر چه خويشان گسترده تر باشند، انسان از مواهب اين ارزش بيشتر بهره‌مند خواهد شد.

            ولي متأسفانه با مسأله کنترل جمعيت، قلمرو صله رحم روز به روز محدود و محدودتر مي‌شود. امروزه بسياري از خانواده ها درک صحيحي ا زمفاهيم عمو، عمه، دايي، خاله و... ندارند. برخي از بچه‌ها بار عاطفي عمو و دايي را نمي شناسند و چون کسي که يک فرزند دارد هيچ کدام از اين مفاهيم در آينده شکل نخواهد گرفت. ولي اگر کسي دو فرزند داشته باشد اگر دو دختر باشند،‌ دايي و عمو در آينده از سبد اين خانواده حذف مي‌شوند و اگر هر دو پسر باشند عمه خاله در آينده نخواهند داشت. و اگر يکي پسر و ديگري دختر باشد عمو و خاله براي فرزندان اينها معنا پيدا نخواهد کرد. در نتيجه مفاهيم ارزشمند صله رحم با طرح کنترل جمعيت محدود و محدود تر گشته و انسان‌ها از مواهب و منافع آن محروم خواهند بود. و حال آن‌که در خانواده هاي پر جمعيت چنين معضل و مشکلي وجود ندارد و مصاديق عمو، عمه، دايي و خانه به وفور يافت مي‌گردد. و نسل آينده علاوه بر آشنايي با اين مفاهيم، مصاديق عيني آن‌ها را هم لمس خواهد کرد. بر خلاف خانواده‌هاي کم جمعيت که فقط در الفاظ و مفاهيم عمو، عمه، دايي و خاله را مي شناسند ولي آرزوي مصاديق و ديدن آن‌ها را بايد به گور ببرند و در دنيا به آن‌ هرگز نمي رسند.

 

4.  فرزند ناخواسته

اگر سياست کنترل جمعيت فراگير شود و از رسانه ها و مطبوعات از کنترل جمعيت گفته شود، بر در و ديوار تبليغات آن نقش بندد، مسؤولين بهداشت و علوم پزشکي مرتب از فوايد و منافع آن سخن به ميان آورند و دولتمردان آن را به عنوان قانون، تصويب و ابلاغ نمايند، و فرزند خارج از قانون کنترل جمعيت را از مزاياي اجتماعي، اقتصادي و... محروم سازند، مردم به مرور زمان آن را يک اصل تلقي نموده و از آنجا که کم فرزندي را با تنبلي و راحتي خود مناسب مي‌بينند، آن را به عنوان يک اصل پذيرفته و  تخطي از آن را گناهي نابخشودني تلقي مي‌نمايند و بسياري از خانم‌ها به واسطه تبليغات گسترده کنترل جمعيت فکر مي‌کنند کنترل جمعيت وحي منزل است و اگر خلاف آن پيش آيد، خسارت جبران ناپذيري حاصل شده است. وقتي اين تصور در اذهان مردم جاي گرفت و خانواده با اين تصور تشکيل شد، اگر فرزندي بر خلاف شعارهاي کنترل جمعيت شکل گرفت از اين فرزند به «فرزند ناخواسته» و «ميهمان ناخوانده» ياد مي‌کنند. به محض اطلاع مادر از شکل گيري فرزند ناخواسته،‌ اضطراب تمام وجودش را فرا مي‌گيرد، شکل گيري و رشد روزهاي نخستين نوزاد که بايد همراه با آرامش و نشاط و شادابي باشد، با اضطراب و دل شوره  آغاز مي‌شود.

خشت اول گر نهد معمار کج               تا ثريا مي رود ديوار کج

اضطراب و دو دلي تأثير منفي خود را بر نوزاد خواهد گذاشت. اگر مادر معتقد و پايبند به ارزش‌ها باشد و سراغ قتل و کشتن او يعني سقط جنين نرود و اسم خود را در رديف قاتلان ثبت ننمايد، حداقل اين اضطراب است که به مدت 9 ماه نوزاد با آن کلنجار مي رود و پيامدها و عواقب آن پس از تولد ظاهر خواهد شد که خود مشکلات خاص خود را دارد. نگا منفي وبدبينانه مادر به اين فرزند ناخواسته چه در دوران بارداري و چه پس از تولد، باعث رنجش روح نوزاد مي‌گردد و او را آزرده خاطر مي‌سازد.

            البته امروز در روانشناسي ثابت شده است که نگراني و اضطراب مادران در دوران بارداري موجبات معلوليت ذهني، جسمي، کاهش هوش  و حافظه، کاهش تمرکز و... را به دنبال دارد و همچنين زايمان سخت، نرسيدن اکسيژن به نوزاد و... مي‌تواند از عواقب اين نگاه منفي به نوزاد باشد. در تحقيقاتي که اخيراً در مورد جوانان بزهکار صورت گرفته است درصد جوانان بزهکار از فرزندان ناخواسته به مراتب بيشتر از فرزندان خواسته بوده است. و اين امر طبيعي است که اگر نگاه منفي و ناخوشايند به فرزند باشد ، اين نگاه منفي مانع از برقراري ارتباط عاطفي بين مادر و فرزند مي‌شود. بنابراين فرزند که طبق فرمايش پيامبر اکرم 7 سال اول محبت‌پذير است، ديگر به واسطه اين نگاه منفي به او، ازمحبت مادر ارضا نمي‌گردد و اين نياز به  محبت همچنان در او باقي مي ماند و کودک احساس کمبود و نقص مي‌کند و کمبود محبت مي‌تواند عقده حقارت، کمرويي و... را به دنبال داشته باشد.

مضافاً برا ين که  مشکلاتي که بعداً  خانواده با آن مواجه مي‌شود، همه را به واسطه قدم فرزند ناخواسته دانسته و آن را بد قدم، شوم و... تلقي کرده و بر اساس افکار خرافاتي طفلک معصوم و ناخواسته را موجب بي برکتي، عامل بلايا و  حوادث غيرمترقبه هم مي شمرند که اين نسبت هاي ناروا و تهمت‌هاي نابجا بيشتر فرزند را از مسير تعادل خارج ساخته و دچار ناهنجاري هاي فيزيولوژيکي، روحي، عاطفي، اجتماعي، فرهنگي مي‌نمايد.

والدين بايد توجه داشته باشند که اگر بر خلاف انتظار آن‌ها فرزندي شکل گرفت، او را هديه خداوندي دانسته و با نگاه مثبت به او بنگرند و از الفاظي چون نمي خواستيم، بر خلاف ميل بوده، بدون دعوت آمده، با زور و اجبار شکل گرفته، اجتناب نمايند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها :ادامه مطلب